شاید همه ما حداقل یکبار در حین انجام امور دندانپزشکی از نزدیک کارایی ساکشن را دیده باشیم و احتمالا این امر برای همه ما نیز چیز خوشایندی به حساب نمی آید ، اما بدون شک استفاده از ساکشن دندانپزشکی امری واجب و ضروری است ، در واقع تلاش برای تسریع کار، یکی از کاربردهای ساکشن دندان پزشکی می باشد.

وظیفه اصلی این دستگاه کشیدن بزاق و خورده های دندان و مواد دندانپزشکی در حین انجام کار می باشد.

در ادامه انواع ساکشن های دندانپزشکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


ساکشن دندانپزشکی آبی

ساکشن دندانپزشکی آبی که به ساکشن بزاق کش نیز معروف است، در طول انجام کار بزاق، خون و یا خرده های دندان و مواد دندانپزشکی را جذب میکند و با این کار محیط دهان را که به صورت ذاتی محیطی مرطوب می باشد را خشک و بستری بهتر را برای پزشک معالج ایجاد می کند تا اعمال دندان پزشکی بهتر و سریعتر انجام شود.

شاید بزرگترین و تنها مشکل ساکشن آبی حجم آب مصرف شده توسط این دستگاه می باشد که با توجه به وجود کم آبی های اخیر در چند سال گذشته معضل بزرگی به حساب می آید.

این دستگاه به صورت معمول در هر دقیقه حجمی نزدیک به 8 تا 13 لیتر آب صرف می کند.

از این رو پیشنهاد شده تا دندانپزشکان از دیگر انواع ساکشن ها استفاده کنند.


ساکشن دندانپزشکی هوایی

نوع دیگری از ساکشن های رایج در دندانپزشکی ساکشن هوایی است که به ساکشن حجم بالا نیز معروف است.


این وسیله همانند یک جاروبرقی پرقدرن در دهان بیمار عمل میکند و معمولا توسط دستیار پزشک در محل انجام امور دندانپزشکی در دهان بیمار قرار میگیرد . در این دستگاه هوا با سرعتی نزدیک به 150 تا 200 کیلومتر بر ساعت در جریان بوده و مکشی خوب را ایجاد میکند تا محیط درمان به خوبی خشک شود.


قدرت مکش ساکشن هوایی چیزی نزدیک به 15 تا 20 برابر ساکشن آبی بوده و اگر ساکشن آبی بخواهد قدرتی نزدیک به ساکشن هوایی را ایجاد کند باید چیزی نزدیک به 50 لیتر مکعب در دقیقه آب مصرف کند.


این ساکشن حتی با فاصله 10 تا 15 میلیمیتری از دندان بیمار نیز به خوبی کار ساکشن را انجام می دهد و بستر مناسبی برای پزشک ایجاد می کند.


ساکشن دندانپزشکی

ساکشن برقی

این دستگاه به صورت جایگزینی مناسب برای برای ساکشن آبی معرفی شده است و با حداقل ترین میزان مصرف برق کار بزاق کشی را قوی تر از ساکشن آبی در دهان بیمار انجام می دهد. این ساکشن نیازی به فیلتر و لوله فاضلاب کشی ندارد و به راحتی به یونیت بیمار وصل می شود.


این دستگاه قیمت بالاتری نسبت به دیگر ساکشن ها دارد ولی با عملکردی با صرفه جویی بیشتر در نهایت قیمتی مقرون به صرفه تر نسبت به ساکشن آبی برای شما ایجاد می کند.


ساکشن های برقی در برند های مختلف در بازار وجود دارد و حتی شرکتهای ایرانی که در این زمینه سعی بر تولیدات وسایل و تجهیزات دندانپزشکی را دارند نیز ساکشنهای برقی با کیفیتی را ساخته و راهی بازار کرده اند که از نظر کیفیتی نه تنها تفاوتی با دستگاههای خارجی ندارند بلکه از نظر قیمتی نیز بسیار مقرون به صرفه هستند در واقع می توان گفت که دستگاه های ساکشن برقی دندانپزشکی ایرانی، کارایی ساکشن دندان پزشکی را به خوبی معنا کرده و نیاز دندان پزشکان را در این امر برطرف می سازد.


انواع سر ساکشن دندانپزشکی

سر ساکشن ها بر روی میله ساکشن قرار می گیرند تا عمل کش را به صورت نقطه ای بهتر انجام دهند و در انواع مختلف یک بار مصرف، فلزی، مستقیم و دارای انحنا در بازار موجود می باشند.