آشنایی با یونیت دندانپزشکی


یونیت دندانپزشکی چیست؟


یونیت دندانپزشکی در حقیقت اصلی‌ترین ابزار کار دندانپزشک به حساب می‌آید، و شامل قطعات و ادوات مختلفی می‌شود که پزشک در حین مداوا و معاینه بیمار به آن نیاز خواهد داشت.


یونیت در وهله اول نگهدارنده صندلی‌ای است که بیمار روی آن مستقر می‌شود، تا پزشک بتواند به راحتی او را معاینه کند. حفظ راحتی بیمار و تسلط پزشک در هنگام معاینه از ابتدایی‌ترین  ویژگیهای یک یونیت به حساب می‌آید. به همین دلیل نیز طراحی یونیت به گونه‌ای است که می‌تواند صندلی بیمار را در جهات مختلفی حرکت دهد تا بیمار و پزشک در راحت‌ترین حالت ممکن برای معاینه و درمان قرار گیرند. برخی از وظایف اصلی یونیت دندانپزشکی شامل تجمیع و در دسترس قرار دادن اینسترومنت‌ها (ابزار آلات مورد نیاز دندانپزشک)، حفظ استریلیزاسیون مواد مصرفی و جلوگیری از انتشار عفونت می‌شود. بطور کلی یونیت دندانپزشکی از چهار بخش اصلی صندلی، جعبه باکس، چراغ و کراشوار (لیوان پرکن، دستشویی و ساکشن) تشکیل شده است.


همچنین تمام یونیت‌ها دارای ورودی‌های جداگانه آب و هوا و خروجی فاضلاب می‌باشند. از آب‌ و هوا جهت‌ راه‌اندازی‌ اینسترونت‌ها، پوآر، کویترون‌، ساکشن‌، کراشوار و دوش‌ آب‌ لیوان‌ استفاده‌ می‌شود. عملکرد غالب یونیت‌ها به وسیله هوای فشرده، آب و الکتریسیته است که از طریق کلید یا پدال فعال می‌گردند. بر حسب نوع اتصال اینسترومنت‌های چرخشی و پوآر آب و هوا، یونیت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:


یونیتهای با شلنگ از بالا

یونیتهای شلنگ آویز (کویلی و یا تلفنی)