علم پریودنتیکس چیست؟

اینکه پریودنتیکس چیست؟ را می توان علم لثه درمانی نیز دانست چرا که در آن فرد متخصص به درمان لثه و بیماری های مربوط به لثه می پردازد. این رشته شاخه ای از رشته دندانپزشکی است که محور آن بر مبنای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های لثه یا پریودنتال است. در واقع فرد دندانپزشک با گذراندن دوره تخصصی مشتمل بر لثه می توانند علاوه بر سایر درمان های دندانی، بیماری های لثه را نیز به طور تخصصی درمان کنند.


متخصص پریودنتیست کیست؟

متخصص پریودنتیست کسی که توان و تخصص درمان بیماری های لثه را را کسب کرده است. در بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان اعم از جرم گیری یا عصب کشی شما به دندانپزشک مراجعه می کنید. اما در شرایطی که مشکلات دهان و دندان به لثه ها سرایت کرده باشد لازم است برای پیگیری درمان به متخصص پریودنتیست مراجعه کنید. پریودنتیست در واقع جراح لثه و متخصص بیماری های لثه است.


از مهمترین کارهایی که متخصص پریودنتیست برای بیماران انجام می دهند عبارت است از:


ترمیم و افزودن طول تاج دندان ها

روت پلنینگ

انجام ایمپلنت دندان

پیوند استخوان

برداشتن بافت های نرم

حذف پاکت های عمیق عفونی

کانتور کردن بافت های سخت

پریودنتیست چه کاری انجام می دهد؟

پریودنتیست ها طیف وسیعی از درمان های مربوط به ریشه دندان و لثه را تشخیص و درمان می کنند. گاهی فرد از درد زیاد در ناحیه دندان مراجعه می کند که به دلیل عفونت ریشه دندان یا مشکلات دیگر ایجاد شده است. گاهی نیز فرد برای گذاشتن ایمپلنت و جایگزین کردن فضای خالی دندان نیازمند کمک پریودنتیست است. از مهمترین کارهایی که پرودنتیست ها انجام می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:


بررسی سطح ریشه: در شرایطی که پوسیدگی دندان تا ریشه دندان پیشرفت کرده باشد یکی از کارهایی که پریودنتیست باید انجام دهد برداشتن بافت های آلوده از ناحیه دندانی است. تا به مرور این فضا با بافت سالم جایگزین شود. به این اقدام دبریمان گفته می شود.


جراحی دهان: این موضوع بیشتر برای افرادی که نیازمند ایمپلنت هستند بسیار کارایی دارد. در شرایطی که ارتودنسی دندان دارید حتما پیش از اقدام برای ایمپلنت باید این موضوع را با متخصص مربوطه در میان بگذارید. برداشتن بافت نرم یا پیوندهای استخوانی نیز از دیگر تخصص های پریودنتیست به شمار می آید.


بیماری های لثه: پریودنتولوژی را در واقع می توان شاخه اصلی فعالیت پریودنتیست دانست که به درمان بیماری های لثه می پردازد. در صورتی که لثه های ملتهب یا ورم کرده دارید حتما برای پیگیری درمان باید به جراح لثه مراجعه کنید.


نمونه هایی از پریودنتیکس چیست؟


روش های درمانی پریودنتیکس انواع مختلفی دارد، که شناخته شده ترین آن ها عبارت است از:


درمان های غیر جراحی پریودنتال

درمان های ریشه دندان

پیوند بافت نرم

پیوند استخوان

افزایش طول تاج

ژنژیوکتومی

ایمپلنت

جراحی فلپ

چه کسی باید به پریودنتیست مراجعه کند؟


همانطور که پیشتر اشاره شد بسیاری از بیماری های مربوط به لثه و نیز جراحی های مربوط به آن نیازمند مراجعه به پریودنتیست برای درمان است. در صورتی که افراد به دلیل بیماری های زمینه ای دچار چنین مشکلاتی شوند باید سریعا به پریودنتیست مراجعه کنند.


افراد دیابتی

افرادی مبتلا به پوکی استخوان

مبتلایان به بیماری های قلبی و تنفسی

افراد مبتلا به انواع سرطان

از جمله افرادی هستند که در صورت بروز بیماری های دهان و دندان باید حتما برای درمان به پریودنتیست مجرب مراجعه کنند تا درمان هایی به تناسب بیماری های زمینه ای که دارند برای آنها انجام شود.